Hier vindt u het laatste nieuws over de stichting en onze Hondekoppen.
Op zaterdag 26 oktober 2024 zal de donateursrit 'Rondje Midden Holland' gereden worden. Jammer genoeg kunnen we die rit nog niet rijden met de 766 en in plaats daarvan heeft de organisatie achter ‘de Karel’ ons geholpen om toch op pad te kunnen gaan met hun Plan V-treintel.
In de nieuwe keuken in de ABk 220902 werd de nodige apparatuur geplaatst en de laatste plafondplaten werden in de ABk 220902 gemonteerd. De scheidingsdeur tussen de 1e en de 2e klas terug geplaatst in de ABk 220902.
Na het terugplaatsen van de verwarmingselementen onder de zittingen, werden voor de verwarmingselementen, de roosters teruggeplaatst. En onder de BDk 220902 werden de accu’s teruggeplaatst. In de ABk 220902 nadert de keuken zijn voltooiing.
In de cabine van de BDk 220902 zijn vele onderdelen weer terug geplaatst en is de cabine- en meetverlichting weer werkend gemaakt, schakelaars voor de rode sluitlichten vervangen door 2 nieuwe exemplaren. De 1e en 2e klascoupés zijn weer ingericht
Dienstregeling overbrenging Mat’54-treinstel 766 naar Leidschendam.
Datum: vrijdag 15 maart 2024
Dienstregeling overbrenging Mat’54-treinstel 766 na eerste onderhoudsweekend.
Datum: zondag 10 maart 2024
Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.
In de cabine van de BDk 220902. Hier zijn de nodige onderdelen gedemonteerd die in de werkwagen werden opgeknapt. In het vorige maandverslag was te lezen dat een gedeelte van de kopwand van de BDk 220902 blauw was geschilderd. Nu is bijna de gehele kopwand mooi blauw.
Uit de cabine van de BDk 220902 werden diverse onderdelen gedemonteerd om ze in de werkwagen of thuis op te knappen. De paneelmeters werden door een vrijwilliger mee naar huis genomen en daar opgeknapt.
Het wc-hok van de BDk 220902 is verder compleet gemaakt en vanwege technische en schoonmaak werkzaamheden is deze gedeeltelijk gedemonteerd. In de BDk 220902 waren in een eerder stadium de oude vergeelde en aangetaste opschriften en stickers verwijderd.
Na het schoonmaken werden de schortplaten in de beschermende menie gezet. In de BDk 220902 is de conducteursruimte nu helemaal compleet en mooi schoongemaakt. Voor de wc in hetzelfde rijtuig is het bakje voor de papieren doekjes geheel opgeknapt.
In de maand juli is er hard gewerkt om de bagage afdeling op te knappen. De vele kasten aan de wanden zijn geschuurd en opnieuw geschilderd. De binnenste raamlijsten zijn geschuurd en weer in een frisse kleur gespoten
Nu het interieur van de BDk 220902 grotendeels klaar is, kunnen er andere zaken aangepakt worden. Zoals de eerder gedemonteerde klapzitjes. De vloer van het bagageafdeling werd ook niet vergeten.
Een vrijwilliger vond geschikte verf om dit probleem aan te pakken. Voor het terugplaatsen van de banken, werden deze goed schoongemaakt. Ook op technisch gebied worden er vorderingen gemaakt. Zo heeft één van onze vrijwilligers een voedingsunit gemaakt, hiermee kunnen we diverse elektrische onderdelen testen op hun functioneren.
Nu kon men beginnen met het terugplaatsen van de bankframes. Aan de gangpadzijde werden de armleuningen en asbakjes teruggeplaatst
De maand maart 2023 stond voornamelijk in het teken van het terugplaatsen van het interieur van de grote coupé BDk 220902. Zo werd een bankframe tijdelijk geplaatst om de juiste gaten te vinden in de nieuw geplaatste houten panelen.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.
Eind juli was de BDk 220902 gestraald en in de eerste primerlaag gespoten. Het interieur is in deze coupé weer teruggebouwd
De maand juli stond voornamelijk in het teken van het stralen van de BDk 220902. Maar eerst moesten er de nodige voorbereidingen getroffen worden.
In de ABk 220902 werden op het balkon van de 2e klasse de plafondplaten teruggeplaatst. Later zullen de strips worden aangebracht. Bij de BDk 220902 werd bij één van de buitenste cabineramen slecht plaatwerk hersteld. Ook werd een gedeelte van de buitenste rand hiervan hersteld.
Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet
De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.
Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.
De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet. Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.
In het ABk rijtuig werd verder gewerkt met het interieur. Zo werd slecht hout vervangen door nieuw hout en in de beschermende verf gezet. En er werd een begin gemaakt met het terugplaatsen van de plafondplaten.
In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.
De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.
Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen
Onze Hondekop 766 is weer compleet. Bij het afronden van alle voornamelijk technische werkzaamheden kan men weer genieten van een mooie glimmende 766.
Gaat u met ons mee op 9 oktober 2021? Kaartjes en informatie: www.hondeshop.nl
Begin augustus werd de BDk 766 naar buiten gerangeerd en wacht daar de verdere afwerking af.
Het andere koprijtuig, de Bk 766, werd gestraald en daarna in de eerste primerlaag gezet.
Op zaterdag 9 oktober 2021, rond 9.15 uur vertrekt de 766 vanuit Roosendaal voor een tour door een groot deel van Nederland. Trots als wij als bestuur op het werk van onze vrijwilligers zijn, laten we de zo mooi opgeknapte 766 aan zo veel mogelijk mensen in het land zien.
De BDk 766 was in juni 2021 in de spuittent geplaatst. Daar werd het zware folie, wat nodig was voor het stralen, verwijderd. Vervolgens werd het rijtuig weer afgeplakt. Alles wat niet gespoten hoefde te worden, werd voorzien van een laagje afplaktape en papier
Begin juni werd het 1e klasrijtuig verplaatst van de straaltent naar de loods van Spoorijzer. Het werd voor de spuittent geplaatst en daar werd het rijtuig geschuurd om klaar gemaakt te worden voor de volgende verflagen.
Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.
De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.
Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.
AkzoNobel en de Stichting Hondekop gaan samenwerken om twee historische treinen, de groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BenNeLux Hondekop met serienummer 220.902, weer in oorspronkelijke luister te laten schitteren.
AkzoNobels topmerk Sikkens Autocoat BT stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen. Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.
Op de neus werden diverse onderdelen teruggeplaatst. Ruitenwissers, de eerder opgeknapte houders van de frontseinen, de frontseinen zelf en het derde frontsein. Dit alles om de ABk zo dicht mogelijk te krijgen. Overigens zijn de binnenkanten van de houders van de frontseinen wit geschilderd. Dit zorgt voor een betere lichtverspreiding.
Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.
De houders van de frontseinen waren nu aan de beurt om aangepakt te worden. Eén van onze vrijwilligers nam deze mee naar huis en maakten deze helemaal kaal zodat ze er weer uitzagen als nieuw.
Ondanks de strengere lockdown gingen de werkzaamheden aan de 220902 verder. Wel met een nog kleinere ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.
De maand november begon met een zware klus: het stralen van de ABk 220902. Door professionele mensen werd dit rijtuig volledig vrij gemaakt van alle verflagen.
Ondanks de aangescherpte coronaregels gingen de werkzaamheden in oktober aan de 220902 gewoon verder. Wel met een veel kleinere groep, zodat men wel voldoende afstand van elkaar kon bewaren.
Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.
Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.
Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.