De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet.
De houten binnenframes van de wc’s waren dusdanig vergaan dat ze vervangen moesten worden. De huidige frames bestaan uit nog bruikbare stukken hout en nieuw hout. Een klus die één van onze vrijwilligers thuis heeft uitgevoerd.
De kunststof kappen, die op de kopwanden horen te zitten, zijn in een eerder stadium schoongemaakt. Nu konden ze worden geschilderd en daarmee de eerste onderdelen die de blauwe Benelux kleuren hebben gekregen.
Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.
Op het dak van dit BDk-rijtuig gingen de laswerkzaamheden ook door. De kabelhouders zijn vast gelast en De nieuwe regengoot is geheel voltooid.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: René Bogers, Bert Veldhoen en Fermon Bosman.
Met dank aan onze sponsors:
Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.