De houten binnenframes van de wc’s waren dusdanig vergaan dat ze vervangen moesten worden. De huidige frames bestaan uit nog bruikbare stukken hout en nieuw hout. Een klus die één van onze vrijwilligers thuis heeft uitgevoerd.

De kunststof kappen, die op de kopwanden horen te zitten, zijn in een eerder stadium schoongemaakt. Nu konden ze worden geschilderd en daarmee de eerste onderdelen die de blauwe Benelux kleuren hebben gekregen.

Op het dak van dit BDk-rijtuig gingen de laswerkzaamheden ook door. De kabelhouders zijn vast gelast en De nieuwe regengoot is geheel voltooid.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: René Bogers, Bert Veldhoen en Fermon Bosman.

Met dank aan onze sponsors:

• Spoorijzer voor de locatie.
  • AkzoNobel / Sikkens (www.akzonobel.com) voor het leveren van de verf en ondersteuning.
  • Rowij (www.rowij.nl)  voor het straal en spuitwerk.
  • Ecoloss (www.ecoloss.nl) voor advies en afvoer van het straalgrit en voor het verwijderen van mogelijke graffiti.
  • de Maton Groep (www.matongroep.nl) voor het faciliteren van onderdelen in de spuittent.
  • Kneefel Reclame (www.kneefelreclame.nl) voor het maken van de sjablonen voor de opschriften op de trein.
  • RPS (www.rps.nl) voor de ondersteuning bij het onderzoek naar de verf laag opbouw.
  • G. De Leeuw transport (www.leeuwtransport.nl) voor het aanvoeren van spullen zoals onder andere de tent.
  • Stichting 2454 Crew (www.2454crew.nl) voor het rangeerwerk op Roosendaal.
  • Techvise Raamsdonksveer (www.techvice.eu) voor het leveren van schuurmachines en schuurpapier.
  • Camsecured (www.camsecured.nl) voor bewaking van onze treinen.
  • Amko / Train Quality Care (www.amko-gebouwenbeheer.nl) voor het schoonmaken van het interieur.
  • Stork (ww.storkrailwayservices.com) voor ondersteuning en bewaking van de draaistellen.

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.

De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet. Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.