Werkwagens

In een poging het nachtvervoer per slaaprijtuig nieuw leven in te blazen werd door NS Internationaal in samenwerking met Railion in 2000 een nachtverbinding D208/209 Amsterdam - Milaan opgezet. De trein bestond uit comfortabele zit- en slaaprijtuigen gecombineerd met bagagerijtuigen voor het vervoer van lichte goederen zoals bloemen, computeronderdelen en dergelijke.

Een van de werkwagens
Een van de werkwagens. Foto: Jason van Oudheusden

De laaggeprijsde plaatskaarten in combinatie met een snelle rechtstreekse verbinding zonder stops voor in- en uitstappen onderweg zou door de combinatie met goederenvervoer rendabel moeten zijn. Het voornemen was om bij het aanslaan van de formule ook andere bestemmingen aan te bieden. Daartoe werden een o.a. een aantal oorspronkelijk Post-bagagewagens van de Duitse spoorwegen (DB) aangekocht en opgeknapt.

De andere 2 werkwagens
De andere 2 werkwagens. Foto: Arthur van Delft

De OverNight Express (ONE) werd uiteindelijk niet het succes dat ervan verwacht werd. Na de start op 28 mei 2000 werd de trein eind oktober 2001 al weer opgeheven. Na een aantal jaren werkeloos aan de kant te hebben gestaan zijn een drietal rijtuigen door Stichting Hondekop aangekocht. Een van de werkwagens is ingericht als werkplaats. Hierin worden kleine componenten opgeknapt. Ook is hierin een schaftruimte ingericht. De andere twee wagens worden gebruik voor de opslag van materialen en onderdelen. Het betreft de volgende rijtuigen:

• Post/bagagewagen 51 84 92-99 060-2
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 062-8
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 070-1

Schilderen 766 augustus

Begin augustus werd de BDk 766 naar buiten gerangeerd en wacht daar de verdere afwerking af.

Het andere koprijtuig, de Bk 766, werd gestraald en daarna in de eerste primerlaag gezet.

Onthullingsrit 9 oktober

Op zaterdag 9 oktober 2021, rond 9.15 uur vertrekt de 766 vanuit Roosendaal voor een tour door een groot deel van Nederland. Trots als wij als bestuur op het werk van onze vrijwilligers zijn, laten we de zo mooi opgeknapte 766 aan zo veel mogelijk mensen in het land zien.

Schilderen 766 juli

De BDk 766 was in juni 2021 in de spuittent geplaatst. Daar werd het zware folie, wat nodig was voor het stralen, verwijderd. Vervolgens werd het rijtuig weer afgeplakt. Alles wat niet gespoten hoefde te worden, werd voorzien van een laagje afplaktape en papier