Werkwagens

In een poging het nachtvervoer per slaaprijtuig nieuw leven in te blazen werd door NS Internationaal in samenwerking met Railion in 2000 een nachtverbinding D208/209 Amsterdam - Milaan opgezet. De trein bestond uit comfortabele zit- en slaaprijtuigen gecombineerd met bagagerijtuigen voor het vervoer van lichte goederen zoals bloemen, computeronderdelen en dergelijke.

Een van de werkwagens
Een van de werkwagens. Foto: Jason van Oudheusden

De laaggeprijsde plaatskaarten in combinatie met een snelle rechtstreekse verbinding zonder stops voor in- en uitstappen onderweg zou door de combinatie met goederenvervoer rendabel moeten zijn. Het voornemen was om bij het aanslaan van de formule ook andere bestemmingen aan te bieden. Daartoe werden een o.a. een aantal oorspronkelijk Post-bagagewagens van de Duitse spoorwegen (DB) aangekocht en opgeknapt.

De andere 2 werkwagens
De andere 2 werkwagens. Foto: Arthur van Delft

De OverNight Express (ONE) werd uiteindelijk niet het succes dat ervan verwacht werd. Na de start op 28 mei 2000 werd de trein eind oktober 2001 al weer opgeheven. Na een aantal jaren werkeloos aan de kant te hebben gestaan zijn een drietal rijtuigen door Stichting Hondekop aangekocht. Een van de werkwagens is ingericht als werkplaats. Hierin worden kleine componenten opgeknapt. Ook is hierin een schaftruimte ingericht. De andere twee wagens worden gebruik voor de opslag van materialen en onderdelen. Het betreft de volgende rijtuigen:

• Post/bagagewagen 51 84 92-99 060-2
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 062-8
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 070-1

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.

De eerder dit jaar geschuurde en schoongemaakte cabinestoelen zijn geschilderd en weer in elkaar gezet. Over de kopwand gesproken, deze is in een eerder stadium helemaal schoongemaakt. Eind maart is de kopwand in de beschermende verf gezet.