Werkwagens

In een poging het nachtvervoer per slaaprijtuig nieuw leven in te blazen werd door NS Internationaal in samenwerking met Railion in 2000 een nachtverbinding D208/209 Amsterdam - Milaan opgezet. De trein bestond uit comfortabele zit- en slaaprijtuigen gecombineerd met bagagerijtuigen voor het vervoer van lichte goederen zoals bloemen, computeronderdelen en dergelijke.

Een van de werkwagens
Een van de werkwagens. Foto: Jason van Oudheusden

De laaggeprijsde plaatskaarten in combinatie met een snelle rechtstreekse verbinding zonder stops voor in- en uitstappen onderweg zou door de combinatie met goederenvervoer rendabel moeten zijn. Het voornemen was om bij het aanslaan van de formule ook andere bestemmingen aan te bieden. Daartoe werden een o.a. een aantal oorspronkelijk Post-bagagewagens van de Duitse spoorwegen (DB) aangekocht en opgeknapt.

De andere 2 werkwagens
De andere 2 werkwagens. Foto: Arthur van Delft

De OverNight Express (ONE) werd uiteindelijk niet het succes dat ervan verwacht werd. Na de start op 28 mei 2000 werd de trein eind oktober 2001 al weer opgeheven. Na een aantal jaren werkeloos aan de kant te hebben gestaan zijn een drietal rijtuigen door Stichting Hondekop aangekocht. Een van de werkwagens is ingericht als werkplaats. Hierin worden kleine componenten opgeknapt. Ook is hierin een schaftruimte ingericht. De andere twee wagens worden gebruik voor de opslag van materialen en onderdelen. Het betreft de volgende rijtuigen:

 

 

 

 

  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 060-2
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 062-8
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 070-1

Nieuws

Schilderen Hondekop

Schilderen Hondekop

Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.

De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.

Revisie benelux deel 27

Revisie benelux deel 27

Begin april 2021 werd de ABk 220902 verplaatst van het spoor in de tent naar een putspoor in de loods van Spoorijzer. Hierbij werd het rijtuig verplaatst door Sik 232 van Stichting 2454 crew. Omdat de ABk op een tijdelijke bakoplegging en nooddraaistellen staat, hielden vrijwilligers dit goed in de gaten.

766 opnieuw geschilderd

766 opnieuw geschilderd

AkzoNobel en de Stichting Hondekop gaan samenwerken om twee historische treinen, de groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BenNeLux Hondekop met serienummer 220.902, weer in oorspronkelijke luister te laten schitteren.

 

AkzoNobels topmerk Sikkens Autocoat BT stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen. Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.