Werkwagens

In een poging het nachtvervoer per slaaprijtuig nieuw leven in te blazen werd door NS Internationaal in samenwerking met Railion in 2000 een nachtverbinding D208/209 Amsterdam - Milaan opgezet. De trein bestond uit comfortabele zit- en slaaprijtuigen gecombineerd met bagagerijtuigen voor het vervoer van lichte goederen zoals bloemen, computeronderdelen en dergelijke.

Een van de werkwagens
Een van de werkwagens. Foto: Jason van Oudheusden

De laaggeprijsde plaatskaarten in combinatie met een snelle rechtstreekse verbinding zonder stops voor in- en uitstappen onderweg zou door de combinatie met goederenvervoer rendabel moeten zijn. Het voornemen was om bij het aanslaan van de formule ook andere bestemmingen aan te bieden. Daartoe werden een o.a. een aantal oorspronkelijk Post-bagagewagens van de Duitse spoorwegen (DB) aangekocht en opgeknapt.

De andere 2 werkwagens
De andere 2 werkwagens. Foto: Arthur van Delft

De OverNight Express (ONE) werd uiteindelijk niet het succes dat ervan verwacht werd. Na de start op 28 mei 2000 werd de trein eind oktober 2001 al weer opgeheven. Na een aantal jaren werkeloos aan de kant te hebben gestaan zijn een drietal rijtuigen door Stichting Hondekop aangekocht. Een van de werkwagens is ingericht als werkplaats. Hierin worden kleine componenten opgeknapt. Ook is hierin een schaftruimte ingericht. De andere twee wagens worden gebruik voor de opslag van materialen en onderdelen. Het betreft de volgende rijtuigen:

• Post/bagagewagen 51 84 92-99 060-2
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 062-8
  • Post/bagagewagen 51 84 92-99 070-1

Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst

De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.

Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.