Ondanks de lockdown gingen de werkzaamheden aan Hondekop 766 van start. Wel met een kleine ploeg. Iedere vrijwilliger werkte apart en wist goed wat zijn of haar taak was.
De komende maanden liggen de werkzaamheden aan Benelux Hondekop 220902 stil. Dit heeft te maken met de grondige opknapbeurt van de 766.
Het eerste rijtuig dat binnen werd genomen was het 1e klas rijtuig van onze 766. Alles wat niet gestraald moest worden werd gedemonteerd of afgeplakt.
Alle ramen werden afgedekt met houten panelen. Om ook achter het raamrubber te kunnen stralen, werden deze met een speciaal lint naar voren geduwd. Daarna werd het raamrubber afgeplakt.
Om te voorkomen dat de gaten van de klassebordjes vol komen te zitten met straalgrit, werden de bordjes tijdelijk opgehangen en werd de juiste plaats bepaalt. Daarna gingen de bordjes er weer af en werden de gaatjes dichtgemaakt met moertjes.
De schuifdeuren kunnen niet gestraald worden en moeten dus worden afgedekt. Maar daarvoor werden ze grondig geschuurd. Daarbij kwam de Intercity beschildering weer te voorschijn.
In de laatste week van mei werd het 1e klasrijtuig gestraald en in de primer gezet. Toen de verf goed was gedroogd, kon het rijtuig geplamuurd worden.
In de loods van Spoorijzer is in dezelfde maand een nieuwe werktent gebouwd. Deze is bedoeld om de rijtuigen van de 766 te schilderen. Onze “oude” tent doet dus dienst als straaltent en voor de primer.
De BDk 766 is het volgende rijtuig wat aangepakt gaat worden. Van dit rijtuig is al het nodige gedemonteerd. Zoals: tyfoonrooster, luchthappers, derde frontsein, frontlamphouders, handgrepen op de neus, cabinedeuren, ruitenwissers en de stootrubbers onder de bagagedeuren. De ontstane openingen zijn dichtgemaakt met hout of met folie.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar. En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, René Bogers, Bert Veldhoen en Vincent Wolst.
Met dank aan onze sponsors:
- Spoorijzer voor de locatie.
- AkzoNobel / Sikkens (https://www.akzonobel.com/) voor het leveren van de verf en ondersteuning.
- Rowij (https://www.rowij.nl/) voor het straal en spuitwerk.
- Ecoloss (https://www.ecoloss.nl/) voor advies en afvoer van het straalgrit.
- de Maton Groep (https://matonderooy.nl/) voor het faciliteren van onderdelen in de spuittent.
- Kneefel Reclame (https://www.kneefelreclame.nl/) voor het maken van de sjablonen voor de opschriften op de trein.
- RPS (https://www.rps.nl/) voor de ondersteuning bij het onderzoek naar de verf laag opbouw.
- G. De Leeuw transport (http://www.leeuwtransport.nl/) voor het aanvoeren van spullen zoals onder andere de tent.
- Stichting 2454 Crew (http://2454crew.nl/) voor het rangeerwerk op Roosendaal.
Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.
Op zaterdag 26 oktober 2024 zal de donateursrit 'Rondje Midden Holland' gereden worden. Jammer genoeg kunnen we die rit nog niet rijden met de 766 en in plaats daarvan heeft de organisatie achter ‘de Karel’ ons geholpen om toch op pad te kunnen gaan met hun Plan V-treintel.
In de nieuwe keuken in de ABk 220902 werd de nodige apparatuur geplaatst en de laatste plafondplaten werden in de ABk 220902 gemonteerd. De scheidingsdeur tussen de 1e en de 2e klas terug geplaatst in de ABk 220902.
Na het terugplaatsen van de verwarmingselementen onder de zittingen, werden voor de verwarmingselementen, de roosters teruggeplaatst. En onder de BDk 220902 werden de accu’s teruggeplaatst. In de ABk 220902 nadert de keuken zijn voltooiing.