Het plaatsen van de nieuwe zijwandplaten ging verder. Een oude zijwandplaat werd gebruikt als een soort mal. Deze werd op de nieuwe plaat gelegd en met een stift werden de bestaande gaten doorgegeven aan de nieuwe plaat.

Dit voormalige wc-raampje is een verhaal apart geworden. Het bevindt zich op het balkon van de BDk 220902. Dit frame werk was dusdanig aangetast door de roest dat er een geheel nieuwe onderkant door onze lasser is ingezet. Maar toen dit was gebeurt, kwam de volgende uitdaging: het weer terug plaatsen van het complete raam. Eén van onze vrijwilligers is hier al geruime tijd mee bezig, eerst om na te gaan hoe het één en ander in elkaar zat en nu met het monteren. Een geduldig en uiterst secuur werk met de wetenschap als de klus dadelijk gereed is, het een enorme voldoening zal zijn. En wij zijn deze vrijwilliger bijzonder dankbaar voor deze inzet.

Nadat alle zijwanden met de nodige moeite waren geplaatst, volgden de tafeltjes, asbakjes, armsteunen, jashaken en prullenbakken.

De binnenste raamlijsten worden nog niet teruggeplaatst. Deze zullen geschuurd worden en daarna in een mooi laagje verf worden gespoten. Uiteraard in de dezelfde kleur als voor het schuren.

Nu kon men beginnen met het terugplaatsen van de bankframes. Aan de gangpadzijde werden de armleuningen en asbakjes teruggeplaatst. En dat was een heel gepriegel met de boutjes, moertjes en schroefjes. Als proef zijn 2 rugleuningen geplaatst. Dit om te kijken of alles correct is geplaatst. En dat bleek inderdaad het geval.

Ondertussen zijn de werkzaamheden aan het interieur verder gegaan in de kleine coupé van de BDk 220902. Dit is de coupé bij de rijtuigovergang. Hier zijn de eerste zijwandplaten al geplaatst.

Dit alles met grote dank aan de vrijwilligers die hier hard aan hebben gewerkt. Wordt vervolgd.

Tekst: Fermon Bosman en Bert Veldhoen.
Foto’s: Fermon Bosman, Bert Veldhoen en Robin Meulenkamp.

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.