Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.
De frames van deze buitenste cabineramen zijn in de werkwagen grondig geschuurd en voorzien van een nieuw laagje grijze verf.
De opening op de neus, waar de tyfoons horen te zitten, is nu ook dicht gemaakt. Ook hier kan het straalgrit niet naar binnen. Er werden ook andere openingen, zoals op het dak, dicht gemaakt.
De stroomafnemer was al aardig gedemonteerd maar ook deze moest voor het stralen van het dak gehaald worden.
Ook de gedemonteerde tafeltjes zijn in de werkwagen grondig opgeknapt en voorzien van een nieuwe verflaag.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Vincent Wolst en Fermon Bosman.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.