Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.

Er werd een begin gemaakt met het schoonmaken van de gedemonteerde rolgordijnen. Het verschil was duidelijk te zien.

De kleine coupé in de BDk werd ook volledig gedemonteerd. Alles werd genummerd.

De verwarmingselementen werden ook met de nodige moeite gedemonteerd. Sommige schroeven zaten helemaal vastgeroest. Voordat deze elementen een nieuw verflaagje krijgen, moesten deze grondig schoongemaakt worden.

Niet alleen van binnen is de BDk al behoorlijk gedemonteerd, ook aan de buitenkant zijn onze vrijwilligers druk bezig geweest. Zo zijn de baanruimer, de neusladders en de spoiler op het dak van de cabine gedemonteerd.

De steunpunten, en bijbehorende onderdelen, van de stroomafnemer voor het Nederlandse net zijn zeer grondig schoongemaakt. Alsof ze zo uit de fabriek komen.

De bevestigingsbeugels van de schortplaten zijn voorzien van een nieuwe verflaag en zijn weer in elkaar gezet. Ze zien er weer uit als nieuw.

Net als bij de ABk moeten ook de kopplaten onder de BDk grondig schoongemaakt worden. Al het vuil wat hier zit moet volledig verwijderd worden met een op luchtdruk werkende bikker. De vrijwilliger bedient het trillende apparaat en komt niet al te schoon onder het rijtuig vandaan.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Arthur van Delft en Fermon Bosman.

Werkzaamheden te Luik

Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.