De bevestigingsbeugels van de schortplaten zijn allemaal schoongemaakt en wachten op de verdere behandeling.
Uit de cabines zijn de frames van de machinistenstoelen gedemonteerd. Ook deze krijgen een behandeling.
In het ABk rijtuig werd verder gewerkt met het interieur. Zo werd slecht hout vervangen door nieuw hout en in de beschermende verf gezet.
En er werd een begin gemaakt met het terugplaatsen van de plafondplaten.
De stroomafnemer voor het Nederlandse net werd gedemonteerd en onderdelen werden schoongemaakt en geschilderd.
Onder het BDk-rijtuig ging men verder met het verwijderen van aangekoekt vuil met op luchtdruk werkende bikkers. Het ziet er nu veel schoner uit.
Op het dak van dit rijtuig ging onze lasser verder met de regengoot.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
|En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Bert Veldhoen en Fermon Bosman.
Met dank aan onze sponsors:
Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.
Op zaterdag 26 oktober 2024 zal de donateursrit 'Rondje Midden Holland' gereden worden. Jammer genoeg kunnen we die rit nog niet rijden met de 766 en in plaats daarvan heeft de organisatie achter ‘de Karel’ ons geholpen om toch op pad te kunnen gaan met hun Plan V-treintel.
In de nieuwe keuken in de ABk 220902 werd de nodige apparatuur geplaatst en de laatste plafondplaten werden in de ABk 220902 gemonteerd. De scheidingsdeur tussen de 1e en de 2e klas terug geplaatst in de ABk 220902.
Na het terugplaatsen van de verwarmingselementen onder de zittingen, werden voor de verwarmingselementen, de roosters teruggeplaatst. En onder de BDk 220902 werden de accu’s teruggeplaatst. In de ABk 220902 nadert de keuken zijn voltooiing.