De maand juli stond voornamelijk in het teken van het stralen van de BDk 220902. Maar eerst moesten er de nodige voorbereidingen getroffen worden

Zo moest de stroomafnemer voor het Belgische net van het dak gehaald worden. Deze is tijdelijk op een container geplaatst.

Bij het stralen worden alle verflagen verwijderd. En dus ook de neusbeschildering. Daarom werd er op basis van restanten van de oude neusbeschildering een mal gemaakt. Hierdoor kan later de juiste neusbeschildering weer worden aangebracht.

Diverse herstelde en schoongemaakte schortplaten werden in de beschermende verf gezet. Dit gold ook voor de randen van de onderkant van een afdekplaat, die normaal gesproken op het dak ligt.

De onderkant van de BDk moest beschermd worden tegen het stralen. Daarom werd dit afgedekt met hout.

De lampringen, waar de frontseinen in zitten, werd door een vrijwilliger mee naar huis genomen en daar geheel gedemonteerd en volledig kaal gemaakt. Daarna werd het in de beschermende verf gezet en weer in elkaar gezet.

In de ABk 220902 is ook zeer veel werk verzet. De oude wandpanelen konden niet meer hersteld worden en werden vervangen door nieuwe platen met hetzelfde motief erin. In de kleine 2e klascoupé, grenzend aan de bakovergang, heeft men ook al de armleuningen, tafels, prullenbakken en de binnenste raamlijsten teruggeplaatst. De rest zal spoedig volgen.

Aan het einde van de maand juli werd de BDk 220902 gestraald.

Na het stralen werd het rijtuig in de eerste primer gespoten. En omdat de ene kleur op was, ging men verder met een andere kleur.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Tekst: Fermon Bosman.
Foto’s: René Bogers, Francine Bogers, Bert Veldhoen en Rudi van Schaik.

Met dank aan onze sponsors:

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.