Werkzaamheden aan de wc’s. De afvoerpluggen voor de beide wc’s zijn grondig schoongemaakt en lijken weer als nieuw.

Meer nieuws op wc-gebied: De toiletbrillen zijn door een vrijwilliger thuis grondig aangepakt en ook deze zien er weer als nieuw uit.
In de ABk 220902 zijn de raamlijsten van de bovenste ramen grondig schoongemaakt.

Onze lasser is nog steeds druk bezig met het herstellen van het plaatwerk van de BDk 220902.

Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet. Na meer dan 30 jaar stilstaan kregen we toch weer leven in de accu's. Maar onze test was nog niet afgelopen want je zult ze ook moeten belasten. Dit hebben we gedaan met een paar gloeilampen. Helaas moesten we na een tijdje constateren dat de accu's bijzonder snel weer leeg waren. Wij denken dat er nog maar 25% capaciteit is over gebleven en dat is dan ook veel te weinig om een goede veilige bedrijfsvoering te kunnen voeren. Bij het weg halen van de accu's bleken er ook een aantal lek te zijn.

De cabine van de ABk 220902 werd mooi opgepoetst.

Onze vrijwilligers zijn volop bezig met het weer opbouwen van diverse zaken. Hier zie je een voorbeeld van een stuk achterwand van de wastafel in de toiletruimte. De moeilijkheid bij deze klus was dat diverse houten constructies achter de wand waren weggerot, dit is eerst nagemaakt zodat er weer een stevige ondergrond is ontstaan. Vervolgens is de beugel aangepast op de moderne pijp afmetingen (deze zijn groter van diameter dan de oude pijp), het gat in de beugel moest groter worden gemaakt, echter dit was makkelijker gezegd dan gedaan, het materiaal was keihard. Een vrijwilliger had dit meegenomen naar zijn werk waar hij met een waterlaser straal dit gat wat groter zou maken, maar helaas dit lukte niet. Dan maar met een decoupeerzaag het gat ruimer maken. Na het  tiende zaagje die spontaan afbraken is het toch gelukt om het gat groter te krijgen.

Tekst: Fermon Bosman en Bert Veldhoen.
Foto’s: Ben Duurkoop, Bert Veldhoen en René Bogers.