De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.
Maar gelukkig hebben we de beschikking over een uitstekende lasser en hij is al bezig om het slechte plaatwerk te vervangen door nieuw plaatwerk.
Alles in het interieur wordt aangepakt. Zo ook de roosters van de omroep. Deze zijn voorzien van een verse verflaag.
In de coupé van de ABk 220902, grenzend aan de bakovergang, is men druk bezig geweest. De wanden zijn schoongemaakt, de verwarming is terug geplaatst en nog meer klussen om deze coupé weer als nieuw te laten lijken.
De rolgordijnen zijn in een eerder stadium uit de 220902 gehaald. Deze worden grondig schoongemaakt.
Maar helaas ligt dit nu even stil. Het interieur kan pas verder teruggebouwd worden als de wandpanelen rond de ramen teruggeplaatst zijn. Helaas zijn de oude platen te slecht om teruggeplaatst te worden en moeten dus vervangen worden door nieuwe platen. En daar is geld voor nodig. Inmiddels is er een crowdfundingsactie opgestart. Meer informatie hierover vindt u hier: https://stichtinghondekop.nl/nl/crowd. Alvast bedankt voor uw steun.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Bert Veldhoen en Fermon Bosman.
Met dank aan onze sponsors:
Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.