De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.

Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Maar gelukkig hebben we de beschikking over een uitstekende lasser en hij is al bezig om het slechte plaatwerk te vervangen door nieuw plaatwerk.

Alles in het interieur wordt aangepakt. Zo ook de roosters van de omroep. Deze zijn voorzien van een verse verflaag.

In de coupé van de ABk 220902, grenzend aan de bakovergang, is men druk bezig geweest. De wanden zijn schoongemaakt, de verwarming is terug geplaatst en nog meer klussen om deze coupé weer als nieuw te laten lijken.

De rolgordijnen zijn in een eerder stadium uit de 220902 gehaald. Deze worden grondig schoongemaakt.

Maar helaas ligt dit nu even stil. Het interieur kan pas verder teruggebouwd worden als de wandpanelen rond de ramen teruggeplaatst zijn. Helaas zijn de oude platen te slecht om teruggeplaatst te worden en moeten dus vervangen worden door nieuwe platen. En daar is geld voor nodig. Inmiddels is er een crowdfundingsactie opgestart. Meer informatie hierover vindt u hier: https://stichtinghondekop.nl/nl/crowd. Alvast bedankt voor uw steun.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar vrijwilliger@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

En wilt u donateur worden? Dat kan via onze webshop www.hondeshop.nl.

Foto’s: Bert Veldhoen en Fermon Bosman.

Met dank aan onze sponsors:

• Spoorijzer voor de locatie.
  • AkzoNobel / Sikkens (www.akzonobel.com) voor het leveren van de verf en ondersteuning.
  • Rowij (www.rowij.nl)  voor het straal en spuitwerk.
  • Ecoloss (www.ecoloss.nl) voor advies en afvoer van het straalgrit en voor het verwijderen van mogelijke graffiti.
  • de Maton Groep (www.matongroep.nl) voor het faciliteren van onderdelen in de spuittent.
  • Kneefel Reclame (www.kneefelreclame.nl) voor het maken van de sjablonen voor de opschriften op de trein.
  • RPS (www.rps.nl) voor de ondersteuning bij het onderzoek naar de verf laag opbouw.
  • G. De Leeuw transport (www.leeuwtransport.nl) voor het aanvoeren van spullen zoals onder andere de tent.
  • Stichting 2454 Crew (www.2454crew.nl) voor het rangeerwerk op Roosendaal.
  • Techvise Raamsdonksveer (www.techvice.eu) voor het leveren van schuurmachines en schuurpapier.
  • Camsecured (www.camsecured.nl) voor bewaking van onze treinen.
  • Amko / Train Quality Care (www.amko-gebouwenbeheer.nl) voor het schoonmaken van het interieur.
  • Stork (ww.storkrailwayservices.com) voor ondersteuning en bewaking van de draaistellen.

Alle genoemde partijen steunen de Stichting Hondekop en de verfactie door kennis, sponsoring en werken tegen kostprijs zodat het mogelijk wordt om de treinen te voorzien van een mooi nieuw uiterlijk.

Werkzaamheden te Luik

Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.

In de cabine van de BDk 220902. Hier zijn de nodige onderdelen gedemonteerd die in de werkwagen werden opgeknapt. In het vorige maandverslag was te lezen dat een gedeelte van de kopwand van de BDk 220902 blauw was geschilderd. Nu is bijna de gehele kopwand mooi blauw.

Uit de cabine van de BDk 220902 werden diverse onderdelen gedemonteerd om ze in de werkwagen of thuis op te knappen. De paneelmeters werden door een vrijwilliger mee naar huis genomen en daar opgeknapt.