Hans stond ons daar al op te wachten met een collega van de NMBS die de gehele dag bij ons isgebleven om deels aanwijzingen te geven en het e.e.a. met de werkplaats af te stemmen. Wij zouden de 653 mogen gaan strippen echter deze stond te ver weg op het emplacement, daarom werd na enige discussie (het stel zou eventueel nog een dienst moeten draaien) besloten om een ander treinstel ter beschikking te geven, dit is de 657 geworden.

Tsja, en als wij eenmaal bezig zijn geweest dan is ervan zelfstandig rijden geen sprake meer. Hierdoor duurde het geruime tijd voordat we daadwerkelijk aan de gang konden, want eerst moest er een ander stel van het spoor weg gerangeerd worden, daarna kon ons stel de werkplaats worde ingereden.

De eerste focus was de JH-wals, dit onderdeel is bij deze treinstellen nog aanwezig en dan met name om de aandrijving van de JH-wals. De gehele JH-wals was geen optie omdat deze kleiner van uitvoering is en het heeft een behoorlijk gewicht.

Al gauw bleek dat dit dezelfde aandrijving is als bij onze Benelux Hondekop, pff een hele opluchting!! Dus gelijk begonnen met demonteren en er onderuit zien te halen, want deze jongen was toch wel aan het gewicht.

Daarnaast nog een viertal contacten gedemonteerd, je weet maar nooit, hebben we in ieder geval reserveonderdelen, want na 10 December gaan alle stellen buiten dienst en richting sloop. Dit is echt onze laatste kans geweest om op een fatsoenlijke manier aan onderdelen te komen.

Ook nog een verbindingskabel die tussen de bakken zit, gedemonteerd en ook de contrastekkers. We hebben nu genoeg materiaal om de verbindingen tussen beide bakken te kunnen realiseren.

Hierna tijd voor de inwendige mens die wij nuttigen op een “sfeervol” dakterras van de kantine in de werkplaats.

Ander belangrijk onderdeel zijn de lijnschakelaars. Ook die komen wij niet tegen in ons treinstel, dus ook hier de boel gedemonteerd. Totaal vier stuks meegenomen, ook nog een aantal sturingsrelais meegenomen compleet met aansluiting.

Na een kleine 4 uurtjes sleutelen waren we zover dat we alle kasten weer dicht konden maken zodat het stel weer naar buiten kon worden gerangeerd. Onze begeleider ging op dat moment iemand regelen met een voorheftruck met een kist zodat we de spullen worden wegen. Hij kreeg te horen dat men hier geen zin meer in had omdat men op het punt stonden om naar huis te gaan, het was op dat moment 15.00 uur. Wij mochten zelf het gewicht bepalen, tsja dan is alles ineens een stuk lichter geworden!!! Wij vermoeden een totaalgewicht van rond de 300 kilo, echter wij hebben afgesproken met onze begeleider dat het 150 kilo is!! De rekening zal dan ook 45 euro bedragen, mooi meegenomen.

Op de terugreis nog wel een file gehad, uiteraard weer voor Antwerpen maar we waren toch 18.00 uur weer terug in Roosendaal. En weer met een voldaan gevoel, eigenlijk net zoals toen we van Mechelen afkwamen. We kunnen stellen dat we alles wat mogelijk was hebben gedaan en dit alles was niet mogelijk geweest door de inzet van Hans van de Vijver, onze Belgische vrijwilliger, die alle contacten heeft gelegd in zowel Mechelen en in Luik. Ook met dank aan de mensen van de werkplaatsen van de NMBS.

Bij deze wil ik alle vrijwilligers die het afgelopen jaar hebben meegeholpen om project 220902 tot een succes te maken, bedanken voor hun inzet. We hebben grote stappen gemaakt het afgelopen jaar: het complete interieur van de BDk terug geplaatst, de zijschotten onderkant ontroest en opnieuw geschilderd in de grijze kleur, begonnen met het meten van de isolatiewaarden van het hoogspanning gedeelte, de verbindingstekkers vervangen en weer terug geplaatst tegen de tussenwand BDk, de gehele bagageruimte gerenoveerd, ook de conducteur ruimte en een begin gemaakt met de machinisten cabine. Daarnaast zijn we gestart met het terug plaatsen van het interieur van de ABk.

Tekst en foto's: Bert Veldhoen.