Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.
Van dit rijtuig zijn de afsluitkranen van de luchtslangen gedemonteerd. Deze werden grondig schoongemaakt
De grootste klus in augustus was het volledig demonteren van de grote coupé van de BDk. Alles is genummerd zodat het terugplaatsen geen problemen moet opleveren.
Van de gedemonteerde onderdelen werden de prullenbakken, armleuningen en de asbakjes als eerste aangepakt. Deze werden grondig schoongemaakt en de prullenbakken werden van een nieuwe verflaag voorzien.
Ook werd er deze maand nog gewerkt aan de ABk 220902. Deze wordt eind september gestraald. Om de straalinstallatie uit te testen werd een klein gedeelte van de kopwand gestraald.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766?
Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Vincent Wolst, Jan Willem Kunst, Arthur van Delft en Fermon Bosman.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.