766 opnieuw geschilderd

 

 

AkzoNobel en Stichting Hondekop op de bres voor herstel historische treinstellen

 

AkzoNobel en de Stichting Hondekop gaan samenwerken om twee historische treinen, de groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BenNeLux Hondekop met serienummer 220.902, weer in oorspronkelijke luister te laten schitteren.

AkzoNobels topmerk Sikkens Autocoat BT stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen. Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.

 

De groene Hondekop rijdt zaterdag 24 april naar Apeldoorn en zal de hele dag op een speciaal spoor staan dat toegankelijk is voor genodigden. Bovendien zullen er 150 speciaal gebouwde modelspoorspoormodellen van de groene Hondekop worden uitgeleverd aan de personen die daar op ingeschreven hebben.

Voorzitter Erik de Zwart van Stichting Hondekop: “We zijn heel blij met deze samenwerking en we kunnen het wel van de daken schreeuwen. Onze Hondekop wordt voorzien van topkwaliteit verf van AkzoNobel. Dat is niet alleen mooi om te zien maar zorgt er ook voor dat dit rijdende erfgoed optimaal beschermd is.”

Peter Smulders, Sales Manager Benelux Commercial Vehicles en begeleider van het project voor Sikkens: “Het behouden van historisch erfgoed past uitstekend in AkzoNobels ambitie om, door te pionieren in een wereld vol mogelijkheden, te zorgen voor perfecte afwerkingen. Met ons verfsysteem kan de Hondekop er weer jaren tegenaan.”

 

Foto: Martijn van Vulpen

Over AkzoNobel

We zijn al meer dan 200 jaar pionier in een wereld vol mogelijkheden voor perfecte afwerkingen. De kans is groot dat onze producten altijd dicht in de buurt zijn. We zijn er trots op dat klanten van over de hele wereld vertrouwen op onze eersteklas merken en producten, waaronder Flexa, Sikkens, Dulux, International en Interpon. We zijn actief in meer dan 150 landen en willen wereldwijd leider in onze industrie worden, als meest duurzame verfbedrijf dat al ruim twee eeuwen kleur geeft aan de toekomst. https://www.akzonobel.com/en/nl

 

Over Stichting Hondekop

Decennialang waren de Hondekoppen (ook wel Materieel 1954 of kortweg Mat’54 genoemd) beeldbepalend voor het treinvervoer in Nederland. Ze werden ontwikkeld omstreeks 1954 en waren tussen 1956 en 1996 een bekende verschijning in Nederland. Karakteristiek aan de Hondekop is zijn bolle neus, bedoeld om de machinist beter te beschermen bij een eventuele aanrijding. Ze werden door zowel het rijdend personeel als de reizigers geroemd om hun comfortabele rijeigenschappen en robuuste uitstraling.

Het uit dienst gaan van de Hondekoppen was voor liefhebbers van het materieel aanleiding om een stichting op te richten die zich richt op het rijvaardig behoud van Hondekoppen. Toen de laatste reguliere Hondekoppen bij NS in 1996 buiten dienst werden gesteld is het de stichting gelukt om treinstel 766 (een zogenaamd viertje) te redden van de sloop. In 2015 is Benelux Hondekop 220.902 toegevoegd aan de collectie.

Een paar keer per jaar organiseert de stichting excursies voor donateurs en belangstellenden. Treinstel 766 wordt ook verhuurd aan bedrijven, instellingen en particulieren. Het treinstel is toegelaten op het grootste deel van het Nederlandse spoorwegnet. Na restauratie is het de bedoeling om treinstel 220.902 ook voor deze doeleinden te gebruiken.

 

 

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

/
/
/
/

Nieuws

Onderhoudsrit 766

Onderhoudsrit 766

Dienstregeling overbrenging Mat’54-treinstel 766 naar Leidschendam.

Datum: vrijdag 15 maart 2024

Dienstregeling 766

Dienstregeling 766

Dienstregeling overbrenging Mat’54-treinstel 766 na eerste onderhoudsweekend.
Datum: zondag 10 maart 2024

Werkzaamheden te Luik

Werkzaamheden te Luik

Dinsdag 28 November zijn we om 6.30 uur richting Luik gereden, we waren vroeg vertrokken omdat de files rondom Antwerpen berucht zijn en inderdaad liepen we al vast voor Antwerpen. Op de ring viel het gelukkig mee en dachten dat we het ergste achter de rug hadden maar helaas. Na Antwerpen was het ook raak en mede hierdoor kwamen we pas om 10.00 uur in de werkplaats te Luik.