Revisie benelux deel 11

Door het demonteren van de luchthapper op het dak, was hier een groot gat ontstaan. Dit gat is nu weer dichtgemaakt met een paar houten planken.
Onze lasser heeft nog voldoende werk aan dit rijtuig. Nu is hij bezig met de roestgaten op het dak, daar waar de regengoot heeft gezeten.

Zeer zorgvuldig worden de kachels uit dit rijtuig gedemonteerd. In de werkwagen worden ze verder gedemonteerd en grondig schoongemaakt en geschuurd. Vervolgens krijgen ze een laagje verf. Deze verf is geschikt voor deze kachels.
Van het dak worden ook de kabelhouders gedemonteerd. Ook deze zullen grondig opgeknapt worden.

Ook zijn onze vrijwilligers druk bezig met het verwijderen van de ramen. Voordat hier een houten plaat in wordt gezet, wordt het houtwerk schoongemaakt en in de beschermende menie gezet.
De dakventilatoren, die al eerder zijn gedemonteerd, moeten ook opgeknapt worden. Het eerste exemplaar is inmiddels gestraald.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Jan Willem Kunst en Vincent Swart.

Nieuws

Revisie benelux deel 19

Revisie benelux deel 19

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.

Revisie benelux deel 18

Revisie benelux deel 18

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.

Tijdens het opknappen werd zelfs nog een uniek onderdeel van een gesloopte Beneluxhondekop bewaard ontdekt!

Draaistelrevisie

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.