Door het demonteren van de luchthapper op het dak, was hier een groot gat ontstaan. Dit gat is nu weer dichtgemaakt met een paar houten planken.
Onze lasser heeft nog voldoende werk aan dit rijtuig. Nu is hij bezig met de roestgaten op het dak, daar waar de regengoot heeft gezeten.
Zeer zorgvuldig worden de kachels uit dit rijtuig gedemonteerd. In de werkwagen worden ze verder gedemonteerd en grondig schoongemaakt en geschuurd. Vervolgens krijgen ze een laagje verf. Deze verf is geschikt voor deze kachels.
Van het dak worden ook de kabelhouders gedemonteerd. Ook deze zullen grondig opgeknapt worden.
Ook zijn onze vrijwilligers druk bezig met het verwijderen van de ramen. Voordat hier een houten plaat in wordt gezet, wordt het houtwerk schoongemaakt en in de beschermende menie gezet.
De dakventilatoren, die al eerder zijn gedemonteerd, moeten ook opgeknapt worden. Het eerste exemplaar is inmiddels gestraald.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Jan Willem Kunst en Vincent Swart.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.