Samenvatting 2012

In 2012 waren we begonnen aan het reviseren van de casco van de 766. Voordat we daaraan konden beginnen, moest eerst de tent worden opgezet. Nadat dat gedaan was, moesten er ook nog een aantal dingen verwijderd worden. Aan de buitenkant moesten alle ramen verwijderd worden, voordat er geschuurd kon worden. Aan de binnenkant werden de bankjes & tafels verwijderd, het plafond gestripped Ook moesten de stroomafners & bekabeling van het dak verwijderd worden.

Voordat we de tent gingen opzetten, verwijderde we eerst de stroomafnemers. Deze werden geschuurd en in grondverf gezet. Ook werden de steunpunten en de dwarsbalken van de stroomafnemers onderhanden genomen en voorzien van een niet laagje verf.

Nadat de stroomafnemers verwijderd waren, gingen we aan de slag om de tent op te zetten. Deze tent is nodig, zodat we de rijtuigen van de 766 overdekt konden reviseren. Naast de tent werd zand gestort. Nadat dit vlak was gemaakt, werden er grote betonnen platen bovenop geplaats. Hierboven op werd alle apparatuur voor het stralen geplaatst.

Nadat alles was geinstalleerd, werd er in begin julie proef gestaald. Alles bleek goed te functioneren, dus gingen we aan de slag om aan alle zijde de ramen te verwijderen. Deze werden genummer opgeslagen. Uiteraad waren deze openingen tijdens het stralen weer dicht worden gemaakt met houten panelen.

In oktober waren we begonnen met het reinigen van het schuifgedeelde van de ramen.
Deze waren al eerder gereinigd van de B-bak, het 2e klas koprijtuig met bagageafdeling (BDk) en een gedeelte van het 1e klas tussenrijtuig (A-bak). Nu kunnen we melden dat de A-bak volledig is gedaan. Nu moet alleen nog de Bk-bak gedaan worden.
De ramen die uit de B-bak waren verwijderd, werden eind oktober weer tevoorschijn gehaald voor een reiniging- en schuurbeurt van de raamlijsten.

Op 15 december kreeg een vrachtrijtuig de geur van een bouwmarkt. Er werden grote hoeveelheden hout aangeleverd om daarvan 3 werktafels te bouwen. En was is gelukt. Het waren echt 3 prachtige functionele werktafels geworden. Ook werd er die dag verdere verlichting aangebracht.

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen