Samenvatting 2012

In 2012 waren we begonnen aan het reviseren van de casco van de 766. Voordat we daaraan konden beginnen, moest eerst de tent worden opgezet. Nadat dat gedaan was, moesten er ook nog een aantal dingen verwijderd worden. Aan de buitenkant moesten alle ramen verwijderd worden, voordat er geschuurd kon worden. Aan de binnenkant werden de bankjes & tafels verwijderd, het plafond gestripped Ook moesten de stroomafners & bekabeling van het dak verwijderd worden.

Voordat we de tent gingen opzetten, verwijderde we eerst de stroomafnemers. Deze werden geschuurd en in grondverf gezet. Ook werden de steunpunten en de dwarsbalken van de stroomafnemers onderhanden genomen en voorzien van een niet laagje verf.

Nadat de stroomafnemers verwijderd waren, gingen we aan de slag om de tent op te zetten. Deze tent is nodig, zodat we de rijtuigen van de 766 overdekt konden reviseren. Naast de tent werd zand gestort. Nadat dit vlak was gemaakt, werden er grote betonnen platen bovenop geplaats. Hierboven op werd alle apparatuur voor het stralen geplaatst.

Nadat alles was geinstalleerd, werd er in begin julie proef gestaald. Alles bleek goed te functioneren, dus gingen we aan de slag om aan alle zijde de ramen te verwijderen. Deze werden genummer opgeslagen. Uiteraad waren deze openingen tijdens het stralen weer dicht worden gemaakt met houten panelen.

In oktober waren we begonnen met het reinigen van het schuifgedeelde van de ramen.
Deze waren al eerder gereinigd van de B-bak, het 2e klas koprijtuig met bagageafdeling (BDk) en een gedeelte van het 1e klas tussenrijtuig (A-bak). Nu kunnen we melden dat de A-bak volledig is gedaan. Nu moet alleen nog de Bk-bak gedaan worden.
De ramen die uit de B-bak waren verwijderd, werden eind oktober weer tevoorschijn gehaald voor een reiniging- en schuurbeurt van de raamlijsten.

Op 15 december kreeg een vrachtrijtuig de geur van een bouwmarkt. Er werden grote hoeveelheden hout aangeleverd om daarvan 3 werktafels te bouwen. En was is gelukt. Het waren echt 3 prachtige functionele werktafels geworden. Ook werd er die dag verdere verlichting aangebracht.

Schilderen 766 augustus

Begin augustus werd de BDk 766 naar buiten gerangeerd en wacht daar de verdere afwerking af.

Het andere koprijtuig, de Bk 766, werd gestraald en daarna in de eerste primerlaag gezet.

Onthullingsrit 9 oktober

Op zaterdag 9 oktober 2021, rond 9.15 uur vertrekt de 766 vanuit Roosendaal voor een tour door een groot deel van Nederland. Trots als wij als bestuur op het werk van onze vrijwilligers zijn, laten we de zo mooi opgeknapte 766 aan zo veel mogelijk mensen in het land zien.

Schilderen 766 juli

De BDk 766 was in juni 2021 in de spuittent geplaatst. Daar werd het zware folie, wat nodig was voor het stralen, verwijderd. Vervolgens werd het rijtuig weer afgeplakt. Alles wat niet gespoten hoefde te worden, werd voorzien van een laagje afplaktape en papier