Revisie benelux deel 9

Naast het demonteren werden er ook veel onderdelen gereinigd. Zoals de kopwanden van de onderbeplating. Een zeer smerige klus.

Op het dak werd ook het nodige gedemonteerd. In tegenstelling tot de 766 heeft de 220902 de luchthappers op het dak zitten. Deze werden opengemaakt en daar troffen de vrijwilligers de luchtfilters aan. Deze filters, die ieder uit een flink aantal plaatjes bestaat, zorgen ervoor dat er schone lucht naar de motoren wordt gevoerd voor de nodige ventilatie. De filters waren in de loop der jaren behoorlijk vies geworden en werden uit het dak gehaald. In de werkwagen werden de plaatjes stuk voor stuk schoongemaakt en van een beschermende verflaag voorzien. Nadat alles weer droog was, werd het geheel weer in elkaar gezet.

Omdat de luchthapper niet gestraald kan worden, moest deze gedemonteerd worden. Een zware klus, want het is geen licht onderdeel. Na het demonteren was er dus een gat in het dak. Uiteraard zal dit gat voor het stralen gedicht worden.

Aan 1 zijde van de ABk 220902 is het slechte plaatwerk nu vervangen door nieuw. Aan de andere zijde is er minder slecht plaatwerk te vinden. Om dit plaatwerk goed te controleren is de volledige onderrand vrijgemaakt van verf. Deze zijde van dit rijtuig zal op dit gebied sneller klaar zijn dan de eerste zijde. Ook werd een begin gemaakt met het verwijderen van de verflagen rond de gele bies bij de dakrand. Ook daar kan het plaatwerk slecht zijn.

Op het dak werden de ventilatoren met de nodige moeite gedemonteerd. Deze waren bij het monteren, vele jaren geleden, op verschillende manieren vast gemaakt. Maar onze vrijwilligers hebben ze allemaal los gekregen.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart

Nieuws

Revisie benelux deel 39

Revisie benelux deel 39

De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.

Revisie benelux deel 38

Revisie benelux deel 38

Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.

Revisie benelux deel 37

Revisie benelux deel 37

Eind juli was de BDk 220902 gestraald en in de eerste primerlaag gespoten. Het interieur is in deze coupé weer teruggebouwd