Niet alleen in de ABk 220902 moest het nodige gedemonteerd worden, ook onder dit rijtuig zijn onze vrijwilligers bezig. De bodemplaten moeten stuk voor stuk nagekeken worden en dat betekent veel kruipwerk onder de trein.

De raamopeningen van de verwijderde onderramen werden weer dicht gemaakt met hout.

Het vervangen van het oude plaatwerk door nieuw vordert gestaag. Het nieuwe plaatwerk is in de beschermende verf gezet. Ook heeft men gekeken hoe de toestand is van het plaatwerk aan de andere kant van dit rijtuig. En dat verkeert in een veel betere staat.

Nu de baanruimer is gedemonteerd kan het frame rond de automatische koppeling goed schoon worden gemaakt. Een vrijwilliger die daarmee bezig was, kwam er niet al te schoon onder vandaan.

Om al het laswerk aan de buitenzijde zo veilig mogelijk te laten gebeuren, moet aan de binnenkant van iedere coupé al het plaatwerk gedemonteerd worden. En bij dit demonteren wordt soms wel eens wat gevonden, zoals oude munten in de vorm van stuivers, dubbeltjes, kwartjes, guldens en buitenlandse munten.

Bij dit demonteren worden ook de roosters onder de banken meegenomen. In de werkwagen worden deze grondig schoongemaakt.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart.

Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.