Niet alleen in de ABk 220902 moest het nodige gedemonteerd worden, ook onder dit rijtuig zijn onze vrijwilligers bezig. De bodemplaten moeten stuk voor stuk nagekeken worden en dat betekent veel kruipwerk onder de trein.

De raamopeningen van de verwijderde onderramen werden weer dicht gemaakt met hout.

Het vervangen van het oude plaatwerk door nieuw vordert gestaag. Het nieuwe plaatwerk is in de beschermende verf gezet. Ook heeft men gekeken hoe de toestand is van het plaatwerk aan de andere kant van dit rijtuig. En dat verkeert in een veel betere staat.

Nu de baanruimer is gedemonteerd kan het frame rond de automatische koppeling goed schoon worden gemaakt. Een vrijwilliger die daarmee bezig was, kwam er niet al te schoon onder vandaan.

Om al het laswerk aan de buitenzijde zo veilig mogelijk te laten gebeuren, moet aan de binnenkant van iedere coupé al het plaatwerk gedemonteerd worden. En bij dit demonteren wordt soms wel eens wat gevonden, zoals oude munten in de vorm van stuivers, dubbeltjes, kwartjes, guldens en buitenlandse munten.

Bij dit demonteren worden ook de roosters onder de banken meegenomen. In de werkwagen worden deze grondig schoongemaakt.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart.

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen