Revisie benelux deel 6

In oktober 2018 ging het demonteren verder. Zo werd het kleine raam en het wc-raam bij de 1e klasse gedemonteerd en vervangen door houten platen. Om de onderkant van de ABk 220.902 zo goed mogelijk te controleren op rotte plekken, werd de onderrand schoon gemaakt. De verflagen werden verwijderd en op diverse plekken kwamen rotte plekken tevoorschijn onder de verflagen.

Al die rotte plekken werden uitgeslepen en vervolgens vervangen door nieuw plaatwerk. Eind oktober was onze lasser gevorderd tot een derde aan 1 zijde van de ABk 220.902.

Eind oktober waren alle plafondplaten uit dit rijtuig gedemonteerd. En er wordt wat aangetroffen als zo’n plafondplaat naar beneden komt. Er zijn diverse restanten van dieren gevonden en tussen de banken werd nog een oud lot aangetroffen. Helaas niet meer geldig.

Aan de buitenkant werd de baanruimer en de treeplanken gedemonteerd. Deze treeplanken zijn erg uitgedroogd en gescheurd en worden allemaal vervangen. Alles wat gedemonteerd wordt en wat nog goed is, wordt genummerd of gemerkt. Zodat bij de opbouw alles goed teruggeplaatst kan worden.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart.

 

Nieuws

Revisie benelux deel 30

Revisie benelux deel 30

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

Revisie benelux deel 29

Revisie benelux deel 29

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Revisie benelux deel 28

Revisie benelux deel 28

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen