In oktober 2018 ging het demonteren verder. Zo werd het kleine raam en het wc-raam bij de 1e klasse gedemonteerd en vervangen door houten platen. Om de onderkant van de ABk 220.902 zo goed mogelijk te controleren op rotte plekken, werd de onderrand schoon gemaakt. De verflagen werden verwijderd en op diverse plekken kwamen rotte plekken tevoorschijn onder de verflagen.
Al die rotte plekken werden uitgeslepen en vervolgens vervangen door nieuw plaatwerk. Eind oktober was onze lasser gevorderd tot een derde aan 1 zijde van de ABk 220.902.
Eind oktober waren alle plafondplaten uit dit rijtuig gedemonteerd. En er wordt wat aangetroffen als zo’n plafondplaat naar beneden komt. Er zijn diverse restanten van dieren gevonden en tussen de banken werd nog een oud lot aangetroffen. Helaas niet meer geldig.
Aan de buitenkant werd de baanruimer en de treeplanken gedemonteerd. Deze treeplanken zijn erg uitgedroogd en gescheurd en worden allemaal vervangen. Alles wat gedemonteerd wordt en wat nog goed is, wordt genummerd of gemerkt. Zodat bij de opbouw alles goed teruggeplaatst kan worden.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.