In oktober 2018 ging het demonteren verder. Zo werd het kleine raam en het wc-raam bij de 1e klasse gedemonteerd en vervangen door houten platen. Om de onderkant van de ABk 220.902 zo goed mogelijk te controleren op rotte plekken, werd de onderrand schoon gemaakt. De verflagen werden verwijderd en op diverse plekken kwamen rotte plekken tevoorschijn onder de verflagen.

Al die rotte plekken werden uitgeslepen en vervolgens vervangen door nieuw plaatwerk. Eind oktober was onze lasser gevorderd tot een derde aan 1 zijde van de ABk 220.902.

Eind oktober waren alle plafondplaten uit dit rijtuig gedemonteerd. En er wordt wat aangetroffen als zo’n plafondplaat naar beneden komt. Er zijn diverse restanten van dieren gevonden en tussen de banken werd nog een oud lot aangetroffen. Helaas niet meer geldig.

Aan de buitenkant werd de baanruimer en de treeplanken gedemonteerd. Deze treeplanken zijn erg uitgedroogd en gescheurd en worden allemaal vervangen. Alles wat gedemonteerd wordt en wat nog goed is, wordt genummerd of gemerkt. Zodat bij de opbouw alles goed teruggeplaatst kan worden.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman en Vincent Swart.

Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.