Revisie benelux deel 5

Werkzaamheden aan de Benelux Hondekop 220.902 - September 2018

 

Voorkant van de benelux hondekopVoorkant van de benelux hondekop met nieuwe gele streep

De werkzaamheden in september 2018 stonden voornamelijk in teken van het demonteren van allerlei onderdelen van de ABk 220.902. Te beginnen bij neusladders, tyfoonrooster, de tyfoons, de lampringen, glaasjes van de sluitseinen, strips en rubbers aan de weerskanten van de toegangsdeuren en het derde frontsein. De lampopeningen werden dichtgemaakt met hout. Maar ook binnenin de trein werden allerlei onderdelen gedemonteerd zoals prullenbakken en raamlijsten. Al deze onderdelen worden opgeslagen in de werkwagen waar ze wachten op een opknapbeurt. Het demonteren is noodzakelijk omdat al deze onderdelen niet aan de trein kunnen blijven zitten als de trein gestraald gaat worden.

Om te kijken hoe de neusbeschildering aangebracht moet worden, werd deze uitgeprobeerd.

Een schone en een vieze bank van de benelux hondekopDak van de benelux hondekop

Ook de banken werden gedeeltelijk gedemonteerd en in de werkwagen stuk voor stuk grondig schoongemaakt. Op het dak werden o.a. de ventilatieroosters en de stroomafnemer voor het Nederlandse net gedemonteerd.

Open plafond van de benelux hondekopDe gang  van de benelux hondekop

Het demonteren ging door met het verwijderen van de plafondplaten. Dit is nodig voor eventuele laswerkzaamheden op het dak. En bij dit demonteren vind je soms wel eens wat. Zoals een krant uit 1986, waarvan alleen het weerbericht klopt met het heden, of een schedel van een muis die er jaren heeft gebivakkeerd.

Op technisch gebied zijn er ook vorderingen gemaakt. Zo is het nu mogelijk om de verlichting in de trein te laten branden.

Onze vrijwilligers hadden nog veel meer willen doen, maar deze maand werd onze andere Hondekop, de 766, ook vaak ingezet. En daar zijn ook vrijwilligers voor nodig.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart en Edwin van Tienen.

Nieuws

Revisie benelux deel 19

Revisie benelux deel 19

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.

Revisie benelux deel 18

Revisie benelux deel 18

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.

Tijdens het opknappen werd zelfs nog een uniek onderdeel van een gesloopte Beneluxhondekop bewaard ontdekt!

Draaistelrevisie

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.