Werkzaamheden aan de Benelux Hondekop 220.902 - September 2018

Voorkant van de benelux hondekopVoorkant van de benelux hondekop met nieuwe gele streep

De werkzaamheden in september 2018 stonden voornamelijk in teken van het demonteren van allerlei onderdelen van de ABk 220.902. Te beginnen bij neusladders, tyfoonrooster, de tyfoons, de lampringen, glaasjes van de sluitseinen, strips en rubbers aan de weerskanten van de toegangsdeuren en het derde frontsein. De lampopeningen werden dichtgemaakt met hout. Maar ook binnenin de trein werden allerlei onderdelen gedemonteerd zoals prullenbakken en raamlijsten. Al deze onderdelen worden opgeslagen in de werkwagen waar ze wachten op een opknapbeurt. Het demonteren is noodzakelijk omdat al deze onderdelen niet aan de trein kunnen blijven zitten als de trein gestraald gaat worden.

Om te kijken hoe de neusbeschildering aangebracht moet worden, werd deze uitgeprobeerd.

Een schone en een vieze bank van de benelux hondekopDak van de benelux hondekop

Ook de banken werden gedeeltelijk gedemonteerd en in de werkwagen stuk voor stuk grondig schoongemaakt. Op het dak werden o.a. de ventilatieroosters en de stroomafnemer voor het Nederlandse net gedemonteerd.

Open plafond van de benelux hondekopDe gang  van de benelux hondekop

Het demonteren ging door met het verwijderen van de plafondplaten. Dit is nodig voor eventuele laswerkzaamheden op het dak. En bij dit demonteren vind je soms wel eens wat. Zoals een krant uit 1986, waarvan alleen het weerbericht klopt met het heden, of een schedel van een muis die er jaren heeft gebivakkeerd.

Op technisch gebied zijn er ook vorderingen gemaakt. Zo is het nu mogelijk om de verlichting in de trein te laten branden.

Onze vrijwilligers hadden nog veel meer willen doen, maar deze maand werd onze andere Hondekop, de 766, ook vaak ingezet. En daar zijn ook vrijwilligers voor nodig.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart en Edwin van Tienen.

Schilderen 766 augustus

Begin augustus werd de BDk 766 naar buiten gerangeerd en wacht daar de verdere afwerking af.

Het andere koprijtuig, de Bk 766, werd gestraald en daarna in de eerste primerlaag gezet.

Onthullingsrit 9 oktober

Op zaterdag 9 oktober 2021, rond 9.15 uur vertrekt de 766 vanuit Roosendaal voor een tour door een groot deel van Nederland. Trots als wij als bestuur op het werk van onze vrijwilligers zijn, laten we de zo mooi opgeknapte 766 aan zo veel mogelijk mensen in het land zien.

Schilderen 766 juli

De BDk 766 was in juni 2021 in de spuittent geplaatst. Daar werd het zware folie, wat nodig was voor het stralen, verwijderd. Vervolgens werd het rijtuig weer afgeplakt. Alles wat niet gespoten hoefde te worden, werd voorzien van een laagje afplaktape en papier