In augustus gingen de vrijwilligers verder met het opbouwen van de tent. Dankzij het goede weer ging dit zeer voorspoedig. Dit gold ook voor het aanbrengen van de tentzeilen
Nadat deze waren aangebracht konden de beschermende zeilen van de ABk 220.902 verwijderd worden.
Om het tentframe, het grote tentzeil en de houten vlonders aan het binnenkant te beschermen tegen toekomstige werkzaamheden werd er een begin gemaakt met het ophangen van zeilen. Ook werden er al lampen opgehangen voor de donkere dagen.
Het tentzeil kreeg nog meer bescherming. Aan de buitenkant, op het dak, werd een extra zeil gelegd en stevig vast gespannen. Dit zeil is hetzelfde dakzeil als de tent in Amersfoort.
Inmiddels is er een begin gemaakt van het demonteren van de ABk 220.902. Als eerste werden de zittingen verwijderd en genummerd aan de onderkant. In de werkwagen werden deze grondig schoon gemaakt. Deze zittingen komen uit de kleine coupé die grenst aan de bakovergang.
In dezelfde coupé werden de plafondplaten gedemonteerd. Ook deze werden genummerd en zorgvuldig opgeslagen.
Toen de 220.902 nog in België stond was het wel duidelijk dat één raam lekte. Hierdoor is er de nodige waterschade ontstaan. De aangrenzende bank werd gedeeltelijk gedemonteerd en beschadigde wandbeplating werd verwijderd. Het geel rechtsonder op de foto is glaswol.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart en Vincent Wolst.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.