Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Omdat het Benelux treinstel nu in Roosendaal staat, kan de opknapbeurt ook daar uitgevoerd worden. Stichting Hondekop heeft daarvoor toestemming gekregen.

Op 16 juni 2018 begonnen de eerste werkzaamheden in Roosendaal om het terrein gereed te maken voor het bouwen van de nieuwe werktent. Rond de ABk 220.902, die een paar maanden daarvoor op de toekomstige werkplek was gerangeerd, werd zoveel mogelijk onkruid verwijderd en de grond zo vlak mogelijk gemaakt. De vrijwilligersbijeenkomst van 23 juni 2018 liet aan nieuwe vrijwilligers zien wat er allemaal moest gaan gebeuren.

Met de hulp van Railexperts 9901 en dieselloc 2454 werden op 2 juli de werkwagens, voormalige OverNightrijtuigen, verhuisd van Amersfoort naar Roosendaal. Nu konden we weer beschikken over ons gereedschap. Inmiddels was ook de nieuwe werktent gearriveerd. Vele dozen werden uitgepakt en de puzzel om deze tent in elkaar te zetten kon beginnen.

Ondanks dat de temperatuur boven de 25 graden uitkwam werd er in de weekenden van 14 en 15 juli en 21 en 22 juli hard gewerkt. Het nodige onkruid werd verwijderd, de grond werd zo vlak mogelijk gemaakt, de eerste 10 meter van de tent werd opgebouwd en de houten vlonders zorgen voor een mooi strak geheel en deze vlakke vloer zal zeker de werkzaamheden makkelijker maken.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart, Wesley Pieterse en Ronald Nijman

Schilderen 766 augustus

Begin augustus werd de BDk 766 naar buiten gerangeerd en wacht daar de verdere afwerking af.

Het andere koprijtuig, de Bk 766, werd gestraald en daarna in de eerste primerlaag gezet.

Onthullingsrit 9 oktober

Op zaterdag 9 oktober 2021, rond 9.15 uur vertrekt de 766 vanuit Roosendaal voor een tour door een groot deel van Nederland. Trots als wij als bestuur op het werk van onze vrijwilligers zijn, laten we de zo mooi opgeknapte 766 aan zo veel mogelijk mensen in het land zien.

Schilderen 766 juli

De BDk 766 was in juni 2021 in de spuittent geplaatst. Daar werd het zware folie, wat nodig was voor het stralen, verwijderd. Vervolgens werd het rijtuig weer afgeplakt. Alles wat niet gespoten hoefde te worden, werd voorzien van een laagje afplaktape en papier