Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Omdat het Benelux treinstel nu in Roosendaal staat, kan de opknapbeurt ook daar uitgevoerd worden. Stichting Hondekop heeft daarvoor toestemming gekregen.

Op 16 juni 2018 begonnen de eerste werkzaamheden in Roosendaal om het terrein gereed te maken voor het bouwen van de nieuwe werktent. Rond de ABk 220.902, die een paar maanden daarvoor op de toekomstige werkplek was gerangeerd, werd zoveel mogelijk onkruid verwijderd en de grond zo vlak mogelijk gemaakt. De vrijwilligersbijeenkomst van 23 juni 2018 liet aan nieuwe vrijwilligers zien wat er allemaal moest gaan gebeuren.

Met de hulp van Railexperts 9901 en dieselloc 2454 werden op 2 juli de werkwagens, voormalige OverNightrijtuigen, verhuisd van Amersfoort naar Roosendaal. Nu konden we weer beschikken over ons gereedschap. Inmiddels was ook de nieuwe werktent gearriveerd. Vele dozen werden uitgepakt en de puzzel om deze tent in elkaar te zetten kon beginnen.

Ondanks dat de temperatuur boven de 25 graden uitkwam werd er in de weekenden van 14 en 15 juli en 21 en 22 juli hard gewerkt. Het nodige onkruid werd verwijderd, de grond werd zo vlak mogelijk gemaakt, de eerste 10 meter van de tent werd opgebouwd en de houten vlonders zorgen voor een mooi strak geheel en deze vlakke vloer zal zeker de werkzaamheden makkelijker maken.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Swart, Wesley Pieterse en Ronald Nijman

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen