Het demonteren van de ramen ging in oktober verder. Nu waren de cabineramen aan de beurt.

Na demontage werden de ramen dicht gemaakt met houten platen. Deze platen waren ook gebruikt voor de werkzaamheden aan onze 766, waarvan de cabineramen identiek zijn. Dus dat paste precies.

Bij het transport van de 220902 naar Nederland konden we gebruik maken van verlengstukken op de buffers van de rijtuigen. Deze maken de buffers een stuk langer zodat de buffers van een locomotief er perfect tegenaan passen. De buffers van de rijtuigen van de 220902 en ook van onze 766 zijn namelijk korter. Nu kunnen we altijd beschikken over zulke verlengstukken. Onze lasser heeft zo’n set perfect nagemaakt en onze set is eerst in de grondverf gezet en daarna in de definitieve gele verf. Zo vallen de verlengstukken goed op.

Nu is onze lasser druk bezig met het opknappen van de schortplaten. Deze zitten onderaan de trein en beschermen de apparatuur die onder de vloer zit. Diverse slechte stukken worden vervangen door nieuw plaatwerk.

Naast deze werkzaamheden zijn op dit moment de meeste vrijwilligers bezig met het opknappen van de draaistellen. Dat heeft op dit moment voorrang.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Wolst, Jan Willem Kunst en Ronald Nijman.

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.

Tijdens het opknappen werd zelfs nog een uniek onderdeel van een gesloopte Beneluxhondekop bewaard ontdekt!

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.