Het demonteren van de ramen ging in oktober verder. Nu waren de cabineramen aan de beurt.

Na demontage werden de ramen dicht gemaakt met houten platen. Deze platen waren ook gebruikt voor de werkzaamheden aan onze 766, waarvan de cabineramen identiek zijn. Dus dat paste precies.

Bij het transport van de 220902 naar Nederland konden we gebruik maken van verlengstukken op de buffers van de rijtuigen. Deze maken de buffers een stuk langer zodat de buffers van een locomotief er perfect tegenaan passen. De buffers van de rijtuigen van de 220902 en ook van onze 766 zijn namelijk korter. Nu kunnen we altijd beschikken over zulke verlengstukken. Onze lasser heeft zo’n set perfect nagemaakt en onze set is eerst in de grondverf gezet en daarna in de definitieve gele verf. Zo vallen de verlengstukken goed op.

Nu is onze lasser druk bezig met het opknappen van de schortplaten. Deze zitten onderaan de trein en beschermen de apparatuur die onder de vloer zit. Diverse slechte stukken worden vervangen door nieuw plaatwerk.

Naast deze werkzaamheden zijn op dit moment de meeste vrijwilligers bezig met het opknappen van de draaistellen. Dat heeft op dit moment voorrang.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Vincent Wolst, Jan Willem Kunst en Ronald Nijman.

Onder de BDk 220902 zaten nog de accu's van de 220902, deze hebben we nu er allemaal eruit gehaald. Op voorhand hadden we een maand geleden een viertal er uit gehaald en weer onder lading gezet

De stroomafnemer, die in de spuittent opgeknapt wordt, begint al aardig vorm te krijgen.
Bij de BDk 220902 werden de boven- en onderrand schoongebikt. Dit om te kijken of er onder de verflagen nog slechte plekken zitten. En deze werden zeker gevonden.

Crowdfunding

Stichting Hondekop heeft uw hulp nodig. De bodem van onze schatkist zien we nog net niet; tegelijkertijd staan we wel voor een aantal noodzakelijke uitgaven. Door de coronapandemie heeft onze exploitatie twee jaar stil gelegen. Dat krijgt nu toch weerslag op onze financiële positie. Regionaal gebonden museumbedrijven konden beroep doen op gemeentelijke of provinciale fondsen. Organisaties met serieuze omzetderving konden een beroep doen op landelijke regelingen. Stichting Hondekop viel steeds buiten die ‘prijzen’ en dat knelt.