In september is een begin gemaakt met het demonteren van de cabineramen.

Bij het linkse raam, vanaf de voorkant gezien, zit links onderaan een roestgat. Daarom moest een gedeelte van het frame verwijderd worden om dit gat weer dicht te lassen. De openingen werden dichtgemaakt met houten schotten. Ook is de verf rondom de cabineramen verwijderd. Dit om te kijken of er niet nog meer roestgaten zitten. Dit viel gelukkig erg mee.

In de eerder geschreven verslagen is vermeld dat de grote ramen vervangen zijn door houten schotten. Nu is er een begin gemaakt met het dichtmaken van de openingen daarboven. De kleine ramen worden binnenin naar boven gedraaid en daarvoor in de plaats komen houten schotten.

Tot begin jaren ’80 van de vorige eeuw hadden de Benelux Hondekoppen een keuken. De daaraan grenzende coupé, bij de bakovergang, werd gebruikt als restauratieafdeling. Nou vond één van onze vrijwilligers in de beschildering nog een aanduiding hiervan aan de buitenkant. Als u goed kijkt ziet u een kop en schotel.

Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220902 en Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.

Foto’s: Fermon Bosman, Ronald Nijman, Jan Willem Kunst en Vincent Wolst.

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.

Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.