In het vorige verslag was te lezen dat de luchthapper uit het plafond was gehaald. Deze luchthapper werd voorzichtig gedemonteerd. Vele onderdelen werden apart gedemonteerd en weer opgeknapt. Aan het eind van de maand waren deze onderdelen weer voorzien van een nieuw laagje verf en kon men weer beginnen met het monteren van dit onderdeel.
Een aantal van deze onderdelen werden apart opgeknapt in een straalcabine. Dankzij deze cabine kunnen onderdelen snel ontdaan worden van oude verflagen.
De luchthapper zelf werd ook grondig onder handen genomen. Nadat deze geheel kaal was gemaakt, werd deze in de beschermende verf gezet.
In februari werd het vervangen van het oude plaatwerk door nieuw plaatwerk van de zijwanden voltooid. Nu was de beplating bij de bodem- en schortplaten aan de beurt.
Wilt u ons helpen met het opknappen van Benelux Hondekop 220.902 en het rijvaardig houden van Hondekop 766? Stuur dan een mail naar info@mat54.nl. Minimale leeftijd is 18 jaar.
Tekst: Fermon Bosman
Foto’s: Fermon Bosman, Jan Willem Kunst en Ronald Nijman.
Van de 3 binnenste cabineramen werden het hout verwijderd, wat nodig was voor het stralen, en met de nodige moeite werden de buitenste cabineramen terug geplaatst. Binnenin de BDk 220902 werden bij het balkon de laatste plafondplaten terug geplaatst
De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.
Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.