Na overbrenging van het Beneluxstel op 14 juli is in Roosendaal een begin gemaakt met de draaistelrevisie. Tijdens het rijden onstaat op draaistellen na verloop van tijd een dikke koek van onder andere zand, olie en roest. Om goed zicht te krijgen op de conditie van de draaistellen moeten deze daarom eerst worden schoongemaakt. Bovendien kan er dan makkelijker worden gesleuteld aan de draaistellen.

Bij de 766 zijn alleen de buitenkanten van de draaistellen schoongemaakt. Dit is toen gedaan door vrijwilligers met een roterende staalborstel en een pneumatische naaldhamer. Een erg smerig karwei waarbij je ongeveer een dag zoet bent met een draaistel. Bij de Benelux zijn de draaistellen onder de trein vandaan gehaald en zijn deze door de firma ColdBlast met droogijs gestraald. Droogijs wordt gemaakt van vloeibare C02. Dit vloeibare gas wordt door een cilinder en een matrijs geperst waarna korrels ontstaan. Met deze korrels zijn de draaistellen gestraald. Dat levert een prachtig resultaat op!

En dan komt het er zo uit te zien!

Zaterdag 19 augustus zijn diverse vrijwilligers druk bezig geweest met de eerste schoonmaakwerkzaamheden van Benelux Hondekop 220.902. Vooral de 1e klasse coupés werden grondig aangepakt. Op de foto's zijn de verschillen goed te zien.

Foto's: Vincent Wolst.

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen