Revisie benelux deel 1

Na overbrenging van het Beneluxstel op 14 juli is in Roosendaal een begin gemaakt met de draaistelrevisie. Tijdens het rijden onstaat op draaistellen na verloop van tijd een dikke koek van onder andere zand, olie en roest. Om goed zicht te krijgen op de conditie van de draaistellen moeten deze daarom eerst worden schoongemaakt. Bovendien kan er dan makkelijker worden gesleuteld aan de draaistellen.

Bij de 766 zijn alleen de buitenkanten van de draaistellen schoongemaakt. Dit is toen gedaan door vrijwilligers met een roterende staalborstel en een pneumatische naaldhamer. Een erg smerig karwei waarbij je ongeveer een dag zoet bent met een draaistel. Bij de Benelux zijn de draaistellen onder de trein vandaan gehaald en zijn deze door de firma ColdBlast met droogijs gestraald. Droogijs wordt gemaakt van vloeibare C02. Dit vloeibare gas wordt door een cilinder en een matrijs geperst waarna korrels ontstaan. Met deze korrels zijn de draaistellen gestraald. Dat levert een prachtig resultaat op!

En dan komt het er zo uit te zien!

Zaterdag 19 augustus zijn diverse vrijwilligers druk bezig geweest met de eerste schoonmaakwerkzaamheden van Benelux Hondekop 220.902. Vooral de 1e klasse coupés werden grondig aangepakt. Op de foto's zijn de verschillen goed te zien.

Foto's: Vincent Wolst.

Nieuws

Revisie benelux deel 39

Revisie benelux deel 39

De werkzaamheden in de grote coupé van de BDk 220902 gingen weer verder met het terugplaatsen van de schotten voor het mechaniek van de draairamen. Maar voor het terugplaatsen hiervan werd eerst het mechaniek getest en waar nodig schoongemaakt.

Revisie benelux deel 38

Revisie benelux deel 38

Nu het casco van de BDk 220902 klaar is, gingen de vrijwilligers verder in dit rijtuig. In Zutphen waren vrijwilligers bezig met de draaistelrevisie van 2 Benelux draaistellen bij Strukton.

Revisie benelux deel 37

Revisie benelux deel 37

Eind juli was de BDk 220902 gestraald en in de eerste primerlaag gespoten. Het interieur is in deze coupé weer teruggebouwd