Overlijden Pleun Bernard

Stichting Hondekop, haar vrijwilligers en bestuursleden, hebben op 
donderdag 7 december haar exploitatie-penningmeester

Pleun Benard

na een kort ziekbed verloren.

Pleun trad in 2000, kort na de oprichting van Stichting Exploitatie en 
Onderhoud Mat'54, tot het bestuur toe als penningmeester. Nadat hij het 
professioneel rustiger aan ging doen, ontstond ruimte om als 
projectleider de revisie van ons treinstel 766 in de steigers te zetten. 
De bijdrage van Pleun daaraan is onmisbaar geweest voor het behoud van 
dit stel.

We zullen ons Pleun als een gaaf mens en een fantastische man 
herinneren, met het  hart op de goede plek. Een hart dat nog sneller 
klopte om te zorgen dat 'zijn' trein, onze Hondekop, kon blijven rijden.

We wensen zijn vrouw Anke, dochters en gelieven alle sterkte toe om dit 
onverwachte en voor hen zware verlies te kunnen dragen. Pleun mocht 
slechts 75 jaar oud worden. Moge hij rusten in vrede.

Nieuws

Revisie benelux deel 19

Revisie benelux deel 19

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.

Revisie benelux deel 18

Revisie benelux deel 18

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.

Tijdens het opknappen werd zelfs nog een uniek onderdeel van een gesloopte Beneluxhondekop bewaard ontdekt!

Draaistelrevisie

Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wielen van een aantal draaistellen van de 766 dicht bij de afkeurmaten zitten. Vandaar dat een start is gemaakt met de revisie van Beneluxdraaistellen zodat deze tijdelijk onder de 766 kunnen.