Draaistelrevisie

De draaistellen van de trein zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van de treinstel. Hierin zitten de motoren, remmen en ze zorgen voor een comfortable rit. De krachten die zo'n draaistel verwerkt zijn enorm. Vandaar dat het belangrijk is dat ze in optimale conditie zijn. 

Na verloop van tijd is zo'n draaistel aan een revisie toe. Bij zo'n revisie wordt het draaistel volledig gedemonteerd. Alle onderdelen worden schoongemaakt, onderzocht en waar nodig gerepareerd. Daarna wordt het weer in elkaar gezet en kan het weer vele duizenden kilometers rijden.

De 766 liep tijdens een overbrengingsrit in mei 2019 schade op aan de wielen door opspattend ballast. Na een inspectie bleek dat een bezoekje aan de kuilwielenbank noodzakelijk is. Complicerende factor daarbij is dat de wielbanden met de minste dikte (bij een autoband zou je zeggen, minste profiel) de meeste schade hebben. 

Na een behandeling op de kuilwielenbank kan weer gereden worden 766. Externe expertise heeft uitgewezen dat er verder weinig tot geen schade is aan het treinstel. Wel zal het afdraaien ervoor zorgen dat we dicht tegen de afkeuring van wielen aanzitten. Daarom moeten ook draaistellen van de 766 gereviseerd worden. Om dat met zo min mogelijk stilstand gepaard te laten gaan, gebruiken we eerst twee draaistellen van de Benelux. Die kunnen we dan tijdelijk onder de 766 plaatsen. Zo wisselen we door, tot alle draaistellen behandeld zijn. En intussen kunnen we de 766 ook nog inzetten.

Een tweetal draaistellen afkomstig van de Benelux is eind oktober overgebracht naar Strukton in Zutphen. Onze vrijwilligers hebben samen met de techneuten van Strukton een start gemaakt met de draaistelrevisie. Na een week hard werken zijn de diverse componenten gedemonteerd en klaar om te worden gereviseerd. Dat houdt in dat de delen worden schoongemaakt, onderzocht en waar nodig gerepareerd. Een aantal werkzaamheden is specialistisch werk en dat besteden wij uit aan de experts. Het overige werk kunnen we zelf uitvoeren in onze werkplaats in Roosendaal.

Zo’n draaistelrevisie is een omvangrijk werk waar we alle handen bij kunnen gebruiken. Daarom een dringende oproep aan al onze vrijwilligers, donateurs en geïnteresseerden om mee te helpen aan de draaistelrevisie. Verstand van techniek is niet nodig, enthousiasme is minstens net zo belangrijk. Mocht u willen komen helpen dan kunt u een mail sturen aan info@mat54.nl

Op deze pagina houden wij een fotoverslag bij van de draaistelrevisie.

 

Als eerste werden de wielen gedemonteerd.

 

 

Na hard werken was het eerste draaistel gedemonteerd.

 

Zo'n draaistel bestaat uit talloze onderdelen die allemaal onderzocht, gerepareerd en opgeknapt moeten worden.

 

De tractiemotoren en tandwielkasten zijn (z)ware bakbeesten.

 

Het kale draaistelframe is ultrasoon onderzocht op scheuren.

 

Daarna kon het weer in de beschermende verf worden gezet. Zo goed als nieuw!

 

De draaistellen gedemonteerd. Klaar om naar Roosendaal te worden vervoerd om daar te worden opgeknapt.

 

Nadat de onderdelen zijn onderzocht en waar nodig zijn gerepareerd wordt alles netjes in de verf gezet. 

Zodra alle onderdelen zijn opgeknapt is het tijd om het draaistel weer in elkaar te zetten en kan het onder de 766!

Nieuws

Revisie benelux deel 20

Revisie benelux deel 20

Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.

Revisie benelux deel 19

Revisie benelux deel 19

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.

Revisie benelux deel 18

Revisie benelux deel 18

Door de corona crisis lagen de werkzaamheden in Roosendaal een paar maanden stil. Maar in juni werd besloten om weer verder te gaan. Uiteraard met het volgen van de regels die door het RIVM zijn opgelegd.

Tijdens het opknappen werd zelfs nog een uniek onderdeel van een gesloopte Beneluxhondekop bewaard ontdekt!