De Punt, voorbereidingen

In 2008 werd besloten om de treinkaping bij de Punt te gaan verfilmen, deze zwarte bladzijde in de geschiedenis riep veel emoties op, maar uit historisch oogpunt was het toch belangrijk om dit stukje geschiedenis vast te leggen voor de toekomst.

Voor de film is samen gewerkt met de NS,Nederlands spoorweg Museum, Defensie en ooggetuigen die bij de kaping betrokken waren, om een zo nauwkeurig mogelijke reconstructie van de gebeurtenis te krijgen. De 766 werd gebruikt voor de buiten opnamen.

De 386 van het Nederlands Spoorweg Museum werd gebruikt voor alle binnenopnamen, omdat deze nog het interieur had die ten tijde van de kaping in de Hondekop aanwezig was.

Alvorens de filmopnames konden beginnen is op 20 Oktober 2008 de 766 van Amersfoort Bokkeduinen naar Utrecht HTMU loods gereden om net als een echte filmster zijn make-up te krijgen voor de film

Alle foto's op de pagina zijn genomen door: Paul Delcour

De 766 in den vroege ochtend op Amersfoort Bokkeduinen

Langzaamaan de loods in met knarsende wielen. Het fraaie koppie steekt er nog uit in een prachtig herfst zonnetje. Op haar (volgens sommigen: zijn) plaats wachtend op de grime voor de film over de kaping bij De Punt. Maar één kant wordt speciaal voor de film weer netjes geel geverfd. Gestald in de HTMU loods. was de vraag was welke kant gefilmd gaat worden. Gebleken is dat er gedriehoekt moet worden, omdat anders de bakindeling verkeerd zal zijn. De indeling is essentieel voor de waarheidsgetrouwheid van het kapingverhaal. Op de laatste foto:

Gebroederlijk (of is het gezusterlijk?) staan de enige nog rijvaardige Mat'54 Hondekoppen naast elkaar. De 386 is gebruikt om het interieur te filmen.

1e foto vlnr Wim, Marc en Bas in druk overleg met Pien Schaap die werkt voor de Art Department van het filmbedrijf die de verfilming van de kaping bij de Punt maakt.

Kijk, is dat de goede gele kleur? Zoals op de 2e foto blijkt. wordt er druk overlegt.

Op de laatste foto De 1e klas is grotendeels gedemonteerd voor de film. De banken zijn gebruikt om een set van de 1e klas na te bouwen.

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

In december werd er een begin gemaakt met het schuren van de schuifdeuren van de BDk 220902. Met de hulp van Stichting 2454 CREW kwam de ABk 220902 weer in beweging. Deze werd dichterbij de werklocatie geplaatst zodat men kan verder werken binnenin dit rijtuig.

De werkzaamheden gingen verder in het BDk rijtuig van de 220902. Het slechte houtwerk aan de onderkanten van de ramen werd vervangen door nieuw houtwerk. Daarna werd het in de beschermende menie gezet.

Nu Hondekop 766 weer is voorzien van een nieuwe laag verf, konden de werkzaamheden in Roosendaal zich weer richten op de Benelux Hondekop 220902. Het BDk-rijtuig van dit treinstel was al in de werktent geplaatst en meteen werd er begonnen met het verwijderen van de ramen