Schade aan de 766

Geachte donateur, geachte geïnteresseerde,

Op zondag 19 mei 2019 is er tijdens een Leeg Materieel-rit schade ontstaan aan de onderzijde van treinstel 766 van Stichting Hondekop, met name aan de wielen. Die schade blijkt in ieder geval zodanig te zijn, dat reparatie ervan noodzakelijk is, voordat het treinstel weer inzetbaar is.

Na een eerste schouw van de trein door technici van de Stichting is gebleken dat herstel een verder uitgewerkt plan vraagt. De individuele schades zijn niet bijzonder ernstig, maar de samenhang ervan maakt herstel complexer en daardoor tijdrovender dan oorspronkelijk gehoopt en gedacht. Daar­bij komt nog dat verschillende slijtdelen van de trein zijn aangetast. Dit vraagt om een extra vaststelling in hoeverre de slijtdelen binnen de daarvoor geldende normen en marges blijven nà het herstel.

Het opstellen van dat uitgewerkte plan vergt tijd, net zoals de extra beoordeling van de slijtdelen. Pas als beiden klaar zijn, kunnen we een termijn aangeven waarop de 766 weer inzetbaar zal zijn. Het bestuur gaat er vooralsnog van uit dat ons treinstel in 2019 niet meer inzetbaar zal zijn.

Graag willen we u als donateurs en geïnteresseerden de komende periode zonder 766 aan ons gebon­den houden. Daarom hebben we met enkele materieeleigenaren contact over het beschikbaar krijgen van vervangend materieel voor één of enkele donateursritten. Dit weekend wordt bekeken of we al materieel beschikbaar hebben om toch de donateursrit van zondag 7 juli a.s. te rijden. Wanneer dat lukt, infor­meren we u direct via de site en -voor zover nodig- per brief. Houdt daarvoor, en voor voortgangs­berichten over het schadeherstel, vooral onze site www.mat54.nl in de gaten!

Met vriendelijke groet,
namens het bestuur van Stichting Hondekop,

Bas Crijns
secretaris

Info Stichting Hondekop

Heeft u vragen en/of opmeringen, dan kunt u d.m.v. het formulier hieronder in te vullen contact met ons opnemen

Eén van de gedemonteerde kopschotten van de BDk 220902 werd uit de opslag gehaald en zeer grondig schoongemaakt. Maar waarschijnlijk is dit een kopschot van een andere Benelux Hondekop omdat het baknummer op dit kopschot niet overeenkomt met het baknummer van onze BDk.

Begin augustus is de BDk 220902 op een andere plek gezet. Nu staat het rijtuig wat dichterbij de werkplaats. De BDk is gedeeltelijk ontdaan van de zeilen.

Bij het opknappen van de schortplaten zijn alle hendels gedemonteerd. Deze zijn stuk voor stuk grondig schoongemaakt en daarna voorzien van een nieuw laagje verf.
Bij één van de buitenste cabineramen was de nodige roest ontstaan. Deze roestplek is door onze lasser uitgeslepen en vervangen door nieuw plaatwerk.